Finans sektöründe çalışırken dahil olduğum birkaç projede robotik süreç otomasyonunu deneyimleme ve iş geliştirme süreçlerinde rol alma fırsatı bulmuştum. Bu süreç bana projenin haricinde RPA fonksiyonları hakkında daha detaylı bilgi edinme ve uygulama deneyimi kazanmamı sağladı. Bu içerikte öğrendiğim bilgilerin yanı sıra edindiğim deneyimleri ve sürecin faydalarını da paylaşacağım.
Robotik Süreç Otomasyonu RPA Nedir?
Robotik Süreç Otomasyonu yani RPA (Robotic Process Automation) adından da anlaşılacağı gibi iş süreçlerinde insan müdahalesini minimuma indirerek robotik yazılım teknolojileriyle operasyonel işleri otomatikleştirme sürecidir. Çok basitçe ifade etmek gerekirse yazılım robotlarının herhangi bir çalışan kişiyi taklit etmesi gibi önceden planlanan ya da robota öğretilen rutin işin sürekli olarak tekrarlanmasıdır aslında. Bu cümleden bile anlaşılacağı üzere robotik süreç otomasyonu hem zamandan hem de maliyetten tasarruf etmenize olanak sağlar. Detaylıca zaten diğer faydalarından da bahsedeceğim.
RPA Ne İşe Yarar? Neden Robotik Süreç Otomasyonu Tercih Ediliyor? Robotik Süreç Otomasyonunun Faydaları Nelerdir?
Özellikle şirketlerin dijital dönüşüm süreçlerinde kritik iş süreçlerini optimize etmek için RPA teknolojileri sıklıkla kullanılıyor. Birçok birimin iş yükünü azaltırken, rutin görevlerin 7/24 gerçekleştirilmesi şirketin verimliliği ve karlılığı üzerinde de olumlu etkilere imkan tanıyor.
Zamandan, maliyetten hatta personel giderlerinden tasarruf edilmesine olanak tanıyan bu teknoloji ile aynı zamanda yapılan işlerin hızlarında da ciddi bir artış gözlemleniyor.
Hata payını minimuma indiren bu teknoloji, rutin işler robotik sistemler tarafından gerçekleştirildiğinde doğal olarak müşteri memnuniyetini de artırıyor. Özellikle insana özgü hataların önlenmesinde sistem oldukça yüksek verim ile çalışıyor.
Çalışan botların kesintisiz olarak kullanılabilmesi başta BT iş birimleri olmak üzere, birçok departmanın üzerindeki yükü azaltırken, kişilerin daha verimli işlere dedike olmasına da olanak tanıyor.
Robotik Süreç Otomasyonu Hangi Sektörlere Uygulanabilir?
Robotik süreç otomasyonu teknolojileri hemen hemen her sektörde uygulanabilir desek abartmış olmayız. Özellikle rutin işlerin sıklıkla yapıldığı iş kollarına kolayca entegre edilebilen otomasyon ile yapılabilecek işlerden bazıları şöyle:
Otomatik mail gönderme, mail açma, mail eklerini açma ya da indirme.
Uygulama başlatma, çalıştırma ya da tetikleme.
Dosya işlemleri yapma, kopyalama, yapıştırma, taşıma.
Form doldurma ya da formlardan veri ayıklama.
Çeşitli kanallardan veri toplama,
Belgelerden veri ayıklama ya da ayıklanan verileri konsolide etme
En fazla gördüğümüz ve yaygınlaşan RPA kullanım örneği botlar aracılığıyla gerçekleştirilen Whatsapp uygulamalarıdır. İletişim kanalı olarak Whatsapp’ı kullanan her kurum RPA sürecini kendi iş süreçlerine entegre edebilir.
Bankacılık ve Finans, üretim, bilgi teknolojileri, muhasebe süreçleri, sağlık sektörü ve insan kaynakları süreçlerinde otomasyon teknolojisi rahatlıkla entegre edilebilmektedir.
Dijital pazarlama konusuyla bağlantılı olarak aşağıdaki yazılar da ilginizi çekebilir.
Persona Nedir, Pazarlama Çalışmalarında Neden Persona Yaratılmalıdır?