Arama Motoru Optimizasyonu

Yeni Başlayanlar için Seo Terimleri

Yeni Başlayanlar için Seo Terimleri

Arama motoru optimizasyonu yani SEO (Search Engine Optimization) çalışmaları, dijital pazarlama alanında çalışan kişiler için olmazsa olmaz konulardan bir tanesi. Bu nedenle seo konusunda henüz bilgi sahibi olmayan ya da başlangıç seviyesinde olan kişiler için en iyi öğrenme yöntemi önce neyin ne olduğunu anlamak. Yardımcı olması için arama motoru optimizasyonu konusuna yeni başlayanlar için bu alanda en sık kullandığımız seo terimleri bu listede. Bazı durumlarda seo projelerini bireysel olarak yönetirken bazı durumlarda ajanslardan destek alabiliyoruz. Her iki yöntemde de bu seo terimleri avantaj sağlıyor.

 

Arama Motoru

Belli başlı kelimeleri, kelime dizilerini ya da söz öbeklerini internet kaynakları içinde aramamıza olanak tanıyan yazılımlara arama motoru denir. Arama motorları belli algoritmalara göre çalışır ve aradığınız sonuçlardaki web sayfalarını sıralar. En fazla kullanılan arama motorları Google, Yandex, Yahoo ve Bing arama motorudur.

SERP

Arama motoru sonuç sayfası anlamına gelen Search Engine Result Pages söz dizisinin kısaltmasıdır. Herhangi bir arama motorunda arama yaptığınızda çıkan sonuçları olduğu sayfa anlamına gelir.

Organik Arama

Arama motorunda çıkan reklamsız içeriklere organik içerikler denir. Yaptığınız seo çalışmalarının sonuçlarını görebileceğimiz, arama motoru sonuç sayfası içinde yer alan reklamla desteklenmeyen içeriklere organik içerik, bu arama yöntemine de organik arama denir.

One Page Seo – Site İçin Optimizasyon

Web sitesinde yapılan ve doğrudan site ile ilgili olan teknik düzenlemeler, içerik iyileştirmeleri ve benzeri çalışmalar site içi optimizasyon çalışmalarıdır.

Off Page Seo – Site İçin Optimizasyon

Sitenin dışında yapılan tüm çalışmalar dite dışı optimizasyona girer. Backlink çalışmaları, sosyal medya link yönlendirmeleri ve benzer çalışmalar dite dışı optimizasyondur.

Domain ve Hosting

Domain site adınız/adresiniz, hosting ise sitenizin barındırıldığı alanı ifade eder.

Domain Otoritesi

Domainin güvenilirlik skoru olarak ifade edebileceğimiz bir terimdir. MOZ tarafından ortaya koyulan bu skor 0 ile 100 arasında değişmektedir. 0’dan 100’e doğru domainin güvenilirliği arttıkça skor da artar.

Anahtar Kelime

Web sitenizde, içeriklerinizde odaklandığınız ana hedef kelime ya da kelime dizilerine anahtar kelime denir.  Anahtar kelime birden fazla olabilir.

Long Tail Keyword – Uzun Kuyruklu Anahtar Kelime

Arama hacmi nispeten düşük fakat daha hedef odaklı olarak bilinen kelime dizisidir. Örneğin “Kırmızı bağcıklı beyaz spor ayakkabı” bir uzun kuyruklu anahtar kelimedir.

Short Tail Keyword – Kısa Kuyruklu Anahtar Kelime

Arama hacmi daha geniş fakat hedeften daha uzak olarak bilinen anahtar kelime dizisidir. Örneğin ”spor ayakkabı” kısa kuyruklu bir anahtar kelimedir.

Crawling

Arama motoru botlarının web sitelerini taraması işlemine crawl denir. Google botları belli periyotlarda web sitelerini tarar ve önemli sayfaları indexler.

Google Index

Arama motorları tarafından web sitesinin taranması ve arama sonuçları sayfasında listelenmesi indexleme olarak ifade edilir.

Backlink

Farklı kaynaklardaki web sitelerinden mevcut sitenize bağlantı verilmesine backlink denir. Geri bağlantı olarak çevrilebilen backlink site dışı seo çalışmalarında çok değerli bir konuma sahiptir.

Googlebot – Örümcek

Arama motorlarının web sitelerini tarayabilmek için kullandıkları yazılımlara örümcek – bot denir.

PageRank

Pagerank bir algoritmadır ve web sitesinin seoya uygun, güvenilir olduğunu ortaya koyan bir sistemdir. Burada algoritmanın kıstasları önemlidir.

Black Hat SEO – White Hat SEO- Gray Hat SEO

Seo yapılırken legal ve etik yollarla ilerlemek her zaman ilk tercihimiz olmalı.  Etik yollarla yapılan seo çalışmalarına white hat, tam tersi manipülatif yollarla etik dışı yapılan seo çalışmalarına black hat seo çalışmaları deniyor. Gray hat seo ise muallakta kalan, akıllarda soru işareti bırakan çalışmalara deniyor. Black hat çalışmalarda geri dönüşü olmayan yasaklarla karşılaşabilirsiniz.

Sandbox

Sandbox Google tarafından uygulanan bir cezadır. Etik dışı yollarla, algoritmayı kandırmaya çalışarak yükselmeye çalışan sitelere Google ceza keser ve indexlenen sayfaları silinir, arama sonuçlarında listelenmez.

Robots.txt

Arama motorlarının web sitelerini ilk ziyaret ettiklerinde baktıkları bir dosyadır ve içinde hangi sayfaların listeleneceği hangilerinin dikkate alınmayacağı bulunur. Bu nedenle önemli ve dikkate alınması gereken bir dosyadır.

AMP

Accelerated Mobile Pages yani hızlandırılmış mobil sayfalar anlamına gelen mobil uyumlu web sitelerini ifade eden bir teknolojidir. AMP teknolojisiyle hazırlanan mobil sayfalar diğerlerine kıyasla çok daha hızlıdır. Bu nedenle dikkate alınmalıdır.

Breadcrumb

Türkçeye çevirdiğimizde ekmek kırıntısı gibi bir anlam çıksa da aslında ifade edilmek istenen bir tür navigasyondur. Bulunduğunuz sayfanın yol haritasını ve ana kategorilerini gösteren navigasyon ögeleridir.

XML Site Haritası

Web sitesinin içerdiği tüm sayfaların/url’lerin yer aldığı haritaya site haritası denir ve xml formatındadır.

Landing Page

Landing page açılış sayfasıdır ve genellikle kampanyalara özel, kullanıcıyı aksiyon almaya teşvik eder.

Structured Data

Yapılandırılmış veri olarak Türkçeye çevirdiğimiz Structured Data arama motoru için verileri daha anlamlı hale getiren bir kod dizimidir.

Görsel Alt Etiketi

Web sitenize yüklediğiniz görselleri arama motoruna tanıtmak için kullanılan alternatif etikete alt etiketi denir. Web sitesine görsel yüklerken alternatif etiketlerler görsellerin neyi ifade ettiğini açıklarsanız arama motoruna yardımcı olmuş olursunuz ve resimleriniz arama motorunun görseller kısmında hedefli olarak görünür.

Conanical Etiket

Yinelenen içerikleri arama motoruna bildirilmesi amacıyla kullanılan etikete kanonik etiket denir. Bir nevi yönlendirme gibi bir etiketleme de düşünebilirsiniz.

Title Etiketi

Sayfa başlıklarını ifade eden etikete title – başlık etiketi denir. Sayfa başlıkları seo sonuçlarında hem teknik olarak önemlidir hem de kullanıcıyı sayfaya çeken kilit metinlerdir.

Meta Description

Sayfaların açıklama etiketleri anlamına gelen meta description etiketleri doğrudan seo sonuçlarına etki etmez fakat içinde anahtar kelimelerin geçmesi faydalıdır. Ayrıca kullanıcının dikkatini çeken açıklamalar tıklanma oranlarını artırır.

Do-Follow – No-Follow Link

Arama motorlarının bir bağlantıyı takip etmesine izin verdiğimiz durumlara do-follow,  bağlantıyı görmezden gelmesini istediğimiz durumlarda ise no-follow etiketi kullanıyoruz. Sitenin html kod yapısına eklenen rel=”nofollow” şeklindeki etiketlemeler aslında web siteleri için birer referans niteliğinde. Bu nedenle bu etiketleri kullanmak önemli. Özellikle site dışı seo çalışmalarında backlink konusunda karşımıza sıklıkla çıkan iki kavram.

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir