Google Search Console Nedir ve Nasıl Kullanılır?
Google’ın en önemli ürünlerinden biri olan Search Console, web sitelerinin gelişimlerini takip etmek ve performans iyileştirmeleri yapmak için kullanılan temel araçlardan bir tanesidir. Eski adıyla Google Web Master Tools olarak da bilinen Search Console, Google Analytics ile birlikte kullanıldığında web sitenizin Google tarafından nasıl algılandığına dair avantajlı veriler sunar. Sitenizde yer alan hatalar ya da eksiklikleri bu araç ile tespit ederek performans iyileştirmelerini yapabilirsiniz. Aynı zamanda arama motoru optimizasyonu çalışmaları için de search console aracını kullanablirsiniz.
Google Search Console Ne İşe Yarar?
- Search Console aracı ile yapabileceğiniz çok işlem, ulaşabileceğiniz çok veri bulunuyor. Temel olarak sıralayacak olursak;
- Site performansıyla ilgili analizlere ulaşabilirsiniz.
- URL denetimi yapabilir, sorun varsa bu sorunun sebebini görebilirsiniz.
- URL bilginiz sitede yoksa indexlenmesi için Google botlarını haberdar edebilirsiniz.,
- Google arama sonuçlarından görünmesini istemediğiniz URL’yi kaldırabilirsiniz.
- Siteniz Google dizinine eklenirken herhangi bir sorunla karşılaşırsa bu sorunu görebilir ve çözebilirsiniz.
- Dizine eklenen tüm sayfaları ve eklenemeyen sayfalar varsa bunları görebilirsiniz.
- Google arama sonuçlarında sitenizin sergilediği performansı, arama trafiğini, arama terimlerini görebilirsiniz.
- Sitenizin mobil kullanılabilirlik raporlarını görebilirsiniz. AMP problemleri varsa bu problemleri ya da diğer mobil kullanımda karşılaşılan hataları görebilirsiniz.
- Google’a site haritası gönderebilirsiniz.
- Sayfalarınızın hız performanslarına ulaşabilirsiniz.
- Tıklama, gösterim gibi tarfik verilerine ulaşabilirsiniz.
- Sitenize gelen bağlantıları görebilirsiniz.
Google Search Console Nasıl Kullanılır?
Search Console ücretsiz bir araçtır ve gmail hesabınızla oturum açarak kullanmaya başlayabilirsiniz. Oturum açtığınızda ilk olarak sizden web sitenizi konsola eklemenizi ve doğrulamanızı isteyecektir. Sitenizi ekleyip doğrulama adımlarını tamamladıktan sonra kullanmaya başlayabilirsiniz.
Google Analytics paneli üzerinden de Search Console bağlantısı sağlayıp buradan da verileri GA paneline yansıtarak takip edebilirsiniz.
Search Console’a Web Sitesi Nasıl Eklenir?
Mülk Ekle seçeneğinden alan adınızı ya da URL ön ekinizi yazarak bu adımı tamamlayabilirsiniz.
URL ekleme adımından sonra sizden doğrulama yapmanızı isteyecek. En kolay yöntem Google Analytics vasıtasıyla doğrulama yapmak. Bunun için aynı mail adresi ile hem Google Analytics hem de Search Console’a kaydolmanız gerekiyor.
GA haricinde web sitenize html dosya yükleyerek, Html etiketi ekleyerek, GTM kullanarak ya da DNS kaydınızı eşleştirerek doğrulama işlemini yapabilirsiniz.
Search Console’da Neler Yapabilirsiniz?
Üst satırlada kabaca Search Console paneli üzerinden neler yapabileceğinize değindim, burada en fazla kullanılan araçların işlevinden ve nasıl yapıldığından bahsedeceğim.
-Site Haritası Ekleme
Google Search Console panelinin belkide en fazla kullanıldığı alan Google’a site haritası gönderme fonksiyonu olabilir. Birçok kişi panelin diğer işlevlerini bilmediği için yalnızca bu işlem için kullanıldığını bile sanıyor olabilir. Peki search Console’a site haritası nasıl eklenir?
Sol taraftaki menülerden Dizin Oluşturma menüsünün altında yer alan Site Haritaları sekmesinden ekleme işlemini yapabilirsinz. xml-sitemaps.com adresinden ste haritanızı oluşturabilir ve gönderebilirsiniz. Eğer WordPress kullanıyorsanız birçok seo eklentisinin içinde hazır olarak site haritaları yer alıyor. Ben Yoast kullanıyorum örneğin.
Panel içerisinden daha önce gönderilen site haritalarına da ulaşabilirsiniz.
-URL Denetimi
Eski adıyla Google Gibi Getir özelliği dizine eklenen sayfanın özelliklerini varsa hatalarını gösteren alandır. Kabaca URL’nin Google dizininde olup olmadığını tarayan ve varsa hataları, mobil kullanılabilirlik özelliklerini gösteren bir fonksiyondur. Taranan sayfa eğer Google dizininde yoksa bu alandan dizine eklenmesini de sağlayabilirsiniz. Özellikle yeni girdiğiniz içeriklerin ya da güncellemelerin hızlıca indexlenmesi için bu alanı kullanmanızı tavsiye ederim
-Performans İzleme
Bu bölümden arama sonuçlarına dair veriler ve Keşfet’teki aramalara dair performans verilerine ulaşabilirsiniz. Bu alandan sitenizin aldığı tıklama, gösterim, ortalama konum gibi verilere ilaveten arama sorguları ve hacimleri, ülkeler, cihazlar gibi ek verilere de ulaşabilirsiniz.
-URL Kaldırma
Sitenizin arama sonuçlarından çıkarılmasını istediğiniz sayfaları varsa bu alandan talebinizi Google’a iletebilirsiniz.
-Mobil Kullanılabilirlik Durumu
Deneyim menüsünün altında yer alan Sayfa Deneyimi ve Mobil Kullanılabilirlik alanları web sitenizi ziyaret eden kullanıcıların yaşadığı sayfa deneyimi ile mobilde karşılaşılan sorunların gösterildiği alandır. Bu sayfalarda eğer hata varsa hızlıca çözüm yolları aramalısınız. Sayfa deneyiminde hem mobil hem de desktop kullanıcıları için sunulan performans değerlendirmelerine ulaşabilirsiniz.
-Site Bağlantıları
Bağlantılar menüsünün altında yer alan sayfada web sitenize verilen iç ve dış bağlantılarınıza ulaşabilirsiniz. iç bağlantılar mülkleriniz yani sahibi olduğunuz siteler tarafından verilen bağlantılarken, dış bağlantılar mülkleriniz arasında yer almayan sitelerden gelen bağlantıları ifade etmektedir. Seo açısından kaliteli dış kaynak bağlantıları oldukça önemli iken istemediğiniz kaynaklardan gelen bağlantılar çalışmalarınızı sekteye uğratabilir. Bu anlamda problem yaşamamak için bu alanı periyodik olarak kontrol etmeli ve kalitesiz bağlantı veren site varsa tespit ederek kaldırmalısınız.
Burada ayrıca en çok hangi kelimeye bağlantı verildiği bilgisine de ulaşabilirsiniz.