İçerik Pazarlamasında Yapılan En Büyük 15 Hata
Oldukça popüler olan içerik pazarlaması faaliyetleri bir dijital pazarlama profesyoneli olarak, çalışmaktan en keyif aldığım alanlardan bir tanesi. Temsil ettiğim ya da danışmanlığını yaptığım markanın böyle bir ihtiyacı olduğunu tespit ettiğimde ya da bana böyle bir taleple gelindiğinde çok heyecanlanıyorum ve hemen çalışmak için kolları sıvıyorum.
Doğrular ve yanlışlar her ne kadar göreceli olsa da içerik pazarlaması için kabul görmüş bazı genel-geçer doğrular var. Bu doğrular pazarlama faaliyetlerini amacına ulaştırmak için ve hedef kitleyle bağ kurmak için yapılmalı. Trendleri takip etmek, güncel kalmak ve yenilikler denemek bir yana yaptığınız işin başarıya ulaştığını görmek istiyorsanız stratejik olarak bu kurallara uymalısınız.
Unutulmamalıdır ki her marka ve işletmenin kendine özgü dinamikleri ve iletişim stratejileri vardır. İçerik pazarlamasını kullanım amacınız da işletme hedeflerinizle örtüşmelidir. Bu nedenle içerik pazarlamasına girişirken ana pazarlama planınızı göz önüne alarak başlayın ve saydığım maddeleri gözden geçirin.
Hedef Kitlenin Ne İstediğini Bilmemek
Tüm pazarlama ve iletişim çalışmalarında ilk sorulması gereken sorulardan bir tanesi “Hedef kitle kim?” sorusu. Hedef kitleyi tanımadan, isteklerini, ihtiyaçlarını, beklentilerini bilmeden ürettiğiniz içerikten fayda beklememelisiniz. Bu nedenle önce hem demografik hem de ilgi alanı olarak işinizle ya da markanızla ilgilenen kişileri tespit etmeli ve seslendiğiniz kitlenin ne istediğini anlamalısınız. Bu bilgiler ışığında da içerik stratejinizi ve planlamanızı yapmalısınız. Unutmayın hedef kitleyi özelleştirmeden herkes için içerik üretemezsiniz. Bu yaklaşım çok eskilerde kaldı ve artık çalışmıyor.
Plansız – Programsız Hareket Etmek
İçerik pazarlaması kesinlikle plansız yapılmaması gereken bir konudur. Mutlaka editoryal bir içerik takvimi olmalı, bu takvim realistik bir şekilde doldurulmalıdır. Uygun anahtar kelimelerin tespit edilmesi, mevsimsel trendlerin göz önüne alınarak içerik planının oluşturulması, promosyonel günlere ve kampanya dönemlerine uygun içeriklerin doğru konumlandırılması çok kıymetlidir. Harcanacak reklam bütçesi ve dönemleri, içerik girişinin yapılacağı gün ve saatler, dağıtım ve paylaşım tarihleri en ince detayına kadar tespit edilmelidir.
Ben tüm editorial takvimimi minimum 3 aylık detaylandırılmış hali ile, kalan aylar için de taslak plan şeklinde takip ediyorum. Taslak plan içerisinde önemli gün ve tarihler ile mevsimsel trendler yer alıyor. Bu yöntem hem kısa vadede yapılacak çalışmalara detaylı olarak hakim olmamı hem de bütün bir yılda alınacak aksiyonları geneli itibariyle görmemi sağlıyor.
Plan hazırlanırken real time içerik üretme çalışmalarının da plana eklenebileceğini unutmamakta fayda var. Bu hem eş zamanlı pazarlama yaparak içeriğin daha geniş kitlelere erişmesini sağlıyor hem de reaktif davranabilme kasınızı güçlendiriyor.
Sürekliliği Sağlamamak
İçerik pazarlaması yaparken en çok ihmal edilen konulardan aynı zamanda da en önemli konulardan birisi, paylaşımlarda sürekliliği sağlamak. Planlamanın öneminden üst maddede bahsettim fakat ilave olarak değinmek istediğim bir yer var. Hem içerik girişi hem de paylaşım yaparken editorial takvimde belirlediğiniz frekansa sadık kalarak hareket etmeniz çok kıymetli. Bu durum kullanıcılarda bir süre sonra tutum oluşmasını sağlıyor ve kullanıcılarınızın markanıza olan sadakatini pekiştiriyor.
SEO’dan Bihaber İçerik Üretmek
İçerik pazarlamasının kilit noktası arama motoru optimizasyonu gözetilerek yapılması. Bu nedenle mutlaka seo çalışması kurgulanarak içerikler hazırlanmalı. Anahtar kelime tespitleri, sezonda öne çıkan içerikler arama trendleri kullanılarak tespit edilmeli ve içeriğe entegre edilmeli.
İçeriğin arama motorları tarafından cezbedici olarak algılanması ve hedeflere giden yolda işe yaraması için temel seo kurallarına uygun içerik üretmenizi tavsiye ederim. Bu durum size hem rekabette avantaj sağlayacak hem de daha geniş kitlelere ulaşmanızı destekleyecek.
Anahtar kelimeler konusunda keyword.io, Google Trends, Semrush gibi kaynaklardan kendinize bir yol haritası çıkarabilirsiniz. WordPress tarafında da eklentiler aracılığıyla seo yapmak oldukça kolay.
Kalitesiz İçerik Üretmek
Seoya uygun içerik üreteyim derken düşülen en büyük yanılgılardan bir tanesi içerik kalitesinden uzaklaşmak ve tamamen matematiksel olarak seo kurgulamak. Eşittir anlamsız ve okunmayan, sadece anahtar kelimelere boğulmuş içerikler. Yazılar daha çok okunsun diye içerik kalitesinden ödün vermemek gerekiyor. Ürettiğiniz içerik hangi türde olursa olsun kullanıcının beklentisini karşılaması önemli. İçeriğin belli bir akışının olması, başlık ile içeriğin örtüşmesi, başlıkta vaad edilen bilgilerin içerikte verilmesi önemli.
Öncelikli olarak kurgulanması gereken kaliteli içerik üretmek akabinde arama motoru optimizasyonunu sağlamak olmalı.
Helpful Content Update – Faydalı İçerik Güncellemesi Nedir?
Hep Aynı Türde İçerik Üretmek
Her içerik tipinin tüketici kitlesi farklı olabilir. Bu nedenle sadece bir içerik türünde üretim yapmak uzun vadede sizi hedeflerinize ulaştırmada yetersiz kalabilir. Video, yazılı içerik, podcast ya da grafik hangi türde içerik üretiyorsanız üretin tek bir türe takılı kalmak sağlıklı değil. Dönem dönem değişen trendlere göre içeriklerinizi çeşitlendirmek faydalı olabilir. bu konudaki referans noktası elbette hedef kitle istek ve beklentileri.
Editoryal Olarak Yetersiz ya da Hatalı İçerikler Üretmek
Okunması zor olan, imla ve noktalama kurallarına uyulmamış içerikler, sosyal medyada sıklıkla trend olan söylemleri abartılı kullanmak ya da son kullanma tarihi geçmiş olan ifadeler kullanmak tercih etmediğimiz tarzlardan. Olabildiğince okuması ve anlaması kolay cümlelerle içeriği oluşturmak önemli. Video içeriklerde alt yazı eklenmesi, tüm içerik türlerinde çok kısa ya da çok uzun cümleler kullanılmaması, yanlış yazım ve yanlış noktalama işareti kullanılmaması dikkat edilmesi gerekenlerden.
İlaveten üretilen içeriğin formatı da okunmayı kolaylaştıran konulardan biri. Başlıkların kullanımı, alt başlık dağılımı, görsel kullanımı, font seçimi ve paragraflama gibi konular da özen gösterilmesi gereken konulardan.
Kopya İçerik ya da Yapay İçerikler Kullanmak
Ölümcül bir seo hatası olarak kabul edilen, en büyük günahlardan biri, kopya içerik kullanmak. Faydası olmadığı gibi zararı da çok. Bu nedenle eğer yazılı içerik üretiyorsanız ve web sitenizin ceza almasını, skor kaybı yaşamasını istemiyorsanız kopya – çalıntı içeriklerden uzak durmalısınız.
Kopya içerik kadar yapay içerikler de kullanıcılar tarafından sıcak karşılanmıyor. Bu nedenle samimiyetten ya da amacından uzak, suni içerikler üretmekten kaçınmalısınız.
Sadece Tanıtım ve Reklam Odaklı İçerik Üretmek
Okuyucuların asla okumak istemeyecekleri ya da video izleyen kitlenin sadece marka tarafından belirlenen söylemleriyle oluşturduğunuz içerikleri üzgünüm ama kimse tüketmekten hoşlanmıyor. Bu tarz içerikle ısrarla yer vermeniz gerekiyorsa frekansını iyi ayarlamalısınız.
İçerikleri Tek Bir Platformda Yayınlamak
İçerik çeşitleri arttıkça, mecralar da artmaya başladı ve mecraya özgü içerik üretme devri başladı. Dönem dönem öne çıkan platformlar olsa da sürdürülebiir ve uzun vadeli stratejiler hazırlanırken birden fazla platformda yayın yapmayı atlamamak gerekiyor. Mecralara yönelik oluşan popülerlikler bir süre sonra kaybolabiliyor. İnsanların ilgileri farklı noktalara doğru yöneldikçe farklı platformlar trend oluyor. Yayın yaptığınız mecranın popülerliği sona erdiğinde her şeye sıfırdan farklı bir platformda başlamak zorunda kalmamak için tek bir platforma takılı kalmamalısınız.
Elbette bu düşüncelerimi her platforma olmalısınız diye algılamamanızı bekliyorum. Yazının en başında da söylediğim gibi hedef kitle nerede siz orada olmalısınız. Sadece tek bir platforma takılı kalmayayım diye ilgisiz insanlara hitap ettiğiniz bir platform için de efor sarfetmemelisiniz.
Trendleri Takip Etmemek
Özellikle sosyal medya ile birlikte içerikler çok hızlı üretilebilir aynı zamanda da çok hızlı tüketilebilir bir konuma geldi. İçerikler bu kadar hızlı tüketilirken trendlerden geri kalmamak adına siz de içeriklerinizi güncel tutabilirsiniz. Demode, gündemden uzak içerikler üretmek
bir süre sonra kullanıcılarınız nezinde de bir karşılık bulmayabilir.
Burada zamanlama kıstası da oldukça önemli. Bazı içeriklerin sıcağı sıcağına tüketilmesi gerektiğinden, zaten herkes yazdıktan sonra sizin de yazmanız beklediğiniz katma değeri sağlamayabilir.
İçeriği Yeterince Dağıtmamak
Hazırladığınız içeriği gerekli sosyal medya kanallarında ya da diğer dağıtım kanalları aracılığıyla doğru zamanda yeterince dağıtmamak, ulaşması gereken kitlelere içeriğinizin ulaşmasını engelleyeceğinden dönüşüm hedeflerinizi de olumsuz etkileyecektir. Bu nedenle dağıtım konusu içeriğin tüketilmeye hazır hale geldikten sonraki en önemli aşamalarından biridir.
Dağıtım sürecini otomatize ederek, e-mailing ya da rss kaynaklarını kullanarak yönetebileceğiniz gibi dijital reklamlarla da destekleyerek trafiğinizi artırabilirsiniz. Zaten seo anlamında yeterli olan içeriklerin rekabette kendine yer edinmesi hiç seo yapmayan içeriklere göre daha kolay olacaktır. Burada küçük bütçelerle potansiyel yeni kullanıcılar – ziyaretçiler elde edebilirsiniz.
Geribildirimleri Gözardı Etmek – Tek Taraflı İletişim Yapmak
Ürettiğiniz içeriği geliştirmek ya da çeşitlendirmek hedef kitlenizle olan iletişimin sonucunda olacaktır. Bu nedenle kullanıcılardan gelen yorumlar, paylaşımlar ya da diğer değerlendirmeler oldukça önemli. Hem hitap ettiğiniz kitlenin ihtiyaçlarını netleştirme ya da şekillendirme anlamında hem de aradaki monoloğu diyaloğa dönüştürerek karşılıklı etkileşim yaratma anlamında oldukça kıymetli. Gelen yorumları cevapsız bırakmamak iletişim yönetimi açısından da son derece önemli iken hedef kitlenize ürettiğiniz içeriğe dahil olma şansı vermeniz de hem etkileşim metriklerinizin yükselmesine neden olur hem de çift yönlü bir iletişim kurmanızı sağlar.
Rakiplerin İşlerini İncelememek
Hangi iş olursa olsun, bulunduğum sektördeki işleri ve rakipleri mutlaka incelerim. Rakiplerin ve sektördeki diğer oyuncuların yaklaşımları, bütçe kullanımları, stratejileri her zaman gideceğim yolda belirleyici olmuştur. Bunu hem olumlu hem de olumsuz anlamda değerlendirebilirsiniz. Bir adım öteye geçmek ve rakipler arasından sıyrılmak için sektördeki mevcut durumunuzu mutlaka tespit etmelisiniz.
Ölçümleme Yapmamak
Bence bu yazıdaki en önemli madde. Ölçemediğim şey benim için bir şey ifade etmez. Çünkü ölçemediğiniz hiçbir şeyi yönetemezsiniz. Bu nedenle kurgularınızı hazırlarken ölçümleme aşamalarını da mutlaka göz önüne almanızı tavsiye ederim. Ölçmek bilmek demektir.
Dijital pazarlamanın en güçlü yanlarından biri de zaten birçok alanda net ölçümlemeler sunuyor olması. Bundan faydalanın ve içerik pazarlaması çalışmalarınızı periyodik olarak ölçümleyin. İçerik Pazarlaması Ölçümlemesi Nasıl Yapılır?