Google PageSpeed Insights – Google Hız Testi Aracı
Web sitenizin hızını test etmek için kullanabileceğiniz Google tarafından ücretsiz olarak sunulan en verimli araçlardan bir tanesi Google PageSpeed Insights yani Google Hız Testi Aracı. Bu içerikte Google PageSpeed Insights nedir, nasıl kullanılır ve hangi metrikler nasıl yorumlanmalıdır konularından bahsedeceğim. Bu araç benim de çalışmalarımda sıklıkla başvurduğum ve faydalandığım bir araç.
Google PageSpeed Insights Nedir?
Pagespeed Insights aslında bir sistemdir. En çok bilinen fonksiyonu site hız testi aracı olmakla birlikte sitede kullanıcı deneyimini de etkileyen farklı verilere dair ipuçları da sunmaktadır. Web sitelerinin arama sonuçlarında üst sıralarda yer almalarını sağlayan faktörler arasında site hızı da önemli bir yere sahip. Dolayısyla bu araç optimizasyona ve site hızına dair yapmanız gereken iyileştirmeleri sunduğu için bir nevi site performans analizi niteliği de taşıyor.
Teknik olarak bahsetmek gerekirse 2010 yılından bu yana kullanılabilen bu araç ile web sitenizin hem mobil hem de masaüstü versiyonlarının hız ve performans testini gerçekleştirebilirsiniz. Özellikle e-ticaret alanında çalışan web sitelerinin performans değerlendirmesi noktasında referans olarak kullanabilecekleri bu araç yorumlamayı bilirseniz kıymetli veriler sunuyor. Ayrıca en çok kullanılan arama motoru Google tarafından geliştirildiği için de sonuçlara kulak asmakta fayda var.
Google PageSpeed Insights ile Site Hız Testi Nasıl Yapılır?
https://pagespeed.web.dev/ adresinde yer alan Google Hız Testi Aracı‘nı açtıktan sonra web sitenizin url’sini test alanına yazın ve Analiz Et butonuna tıklayın. Tüm metrikleri sayfanın altında sırayla göreceksiniz.
Google PageSpeed Insights Ne İşe Yarar?
Page Speed Insights sunduğu verilerle web sitenizin performansını ölçümlemenize yardımcı olur. Sitenin hızı, içeriğin ne kadar sürede yüklenebilir olduğu, görsellerinizin optimizasyon durumu gibi verileri belli bir kategoride puanlandırır ve size sunar. 0 ile 100 arasında verilen bu değer birçok kişi tarafından da eleştirilmektedir. Çünkü skalada 0-49 zayıf, 50-89 orta 90 – 100 ise iyi anlamına gelmektedir. 50 ile 89 aralığının adaletsiz ve mantıksız bir dağılım olduğunu savunan profesyoneller olmasına karşın, uygulamanın Google tarafından sunulması da bir yandan geçerliliğini kuvvetlendirmektedir.
Google PageSpeed Insights’da Hangi Metrikler Ne Anlama Geliyor?
Web sitenizi yavaşlatan hatalar hakkında yönergeler sunan ve performans iyileştirmeleri yapmaya olanak tanıyan site hız testi aracı analiz sayfasında temel olarak aşağıdaki metrikleri görüyoruz.
Hız Puanı
Laboratuvar Verileri (Lab Data)
Alan Verileri ( Field Data)
Fırsatlar
Teşhis
Başarılı Denetimler
Temel olarak önerileri Core Web Vitals – (Sayfa Deneyimi Metrikleri), Field Data – (Gerçek Chrome Kullanıcılarının Verileri) ve Lab Data (Google Lab Simülasyon Verileri) şeklinde gruplandırabiliriz.
Hız Puanı:
Pagespeed insights tarafında en çok öne çıkan metrik olan hız testi bu alanın altında yer alıyor. Google’ın bazı kurallar doğrultusunda ortaya koyduğu bu skora göre web sitenizin hızını tespit ederek iyileştirmeleri yapabilirsiniz.
Laboratuvar Verileri
Google tarafından sunulan simüle edilmiş verilerin yer aldığı bölümdür.
Alan Verileri – Gerçek Kullanıcı Verileri (Field Data)
Gerçek Google Chrome kullanıcıları tarafından oluşturulan verilere dayalı bir performasn değerlendirmesi sunulan bölümdür. Bu bölümde farklı zaman dilimlerinde, farklı cihazlardan ya da ağ bağlantılarından derlenen verilerin son 28 günlük ortalama değerleri sunulur.
Fırsatlar
Bu bölüm web sitenizde geliştirmeye açık alanları gösteren alandır. Site hızını artırmaya yönelik öneriler ve fırsatlar sunan bu alanı iyileştirdikçe site performansınızın iyileştiğini de gözlemleyebilirsiniz. Özellikle Javascript, Css ya da görsel optimizasyonu konusundaki iyileştirme önerilerine uyulduğunda yapacağınız tasarruf da metriklerin yanında yazmaktadır.
Teşhis
Teşhis bölümü web sitesinde tespit edilen ve kullanıcı deneyimini etkileyen sorunlar ya da olası problemleri ifade ediyor. Bu bölüm doğrudan hız skorunu etkilemese de maksimum düzeyde bir kullanıcı deneyimi hedefliyorsanız iyileştirmenizde fayda var.
Başarılı Denetimler
Raporda web sitenizde yer alan ve hız skoruna doğrudan etki eden, doğru yapıldığı görülen işlemlerin yer aldığı bölümdür. Fırsatlar bölümünde yaptığınız düzenlemelerin tamamlandıkça tek tek bu bölüme geçtiğini görebilirsiniz.
Burada bilinmesi gereken bazı ifadeler var, bunlardan da bahsedelim.
First Contentful Paint (FCP) İlk İçerik Boyaması : İlk metnin ya da resmin tam olarak yüklenmesi/ boyanması için geçen toplam süreyi ifade eder. Aşağıdaki aralıklarda değerlendirilir.
0 – 1.8 sn arası: iyi
1.8 – 3 sn arası: orta
3 sn ve üzeri : yavaş
Largest Contentful Paint (LCP) En Büyük İçerikli Boyama : Web sitesi üzerindeki en büyük metnin ya da resmin tam olarak yüklenmesi/ boyanması için geçen toplam süreyi ifade eder. Aşağıdaki aralıklarda değerlendirilir.
0 – 3.8 sn arası: iyi
3.9 – 7.3 sn arası: orta
7.3 sn ve üzeri : yavaş
First Input Delay (FID) İlk Giriş Gecikmesi : Tarayıcının kullanıcı etkileşimine yanıt vermesi için arada geçen zamanı ifade eder.
Time to Interactive (TTI) Etkileşim Süresi: Web Sayfasının ilk yüklemeden tamamen etkileşime geçilebilir olana kadar geçen süreyi ifade eder. Aşağıdaki aralıklarda değerlendirilir.
0 – 3.8 sn arası: iyi
3.9 – 7.3 sn arası: orta
7.3 sn ve üzeri : yavaş
Speed Index – Hız İndeksi: Web sayfasının tüm bölümlerinin görüntülenmesi için geçen süreyi ifade eder. Aşağıdaki aralıklarda değerlendirilir.
0 – 3.4 sn arası: iyi
3.5 – 5.8 sn arası: orta
5.8 sn ve üzeri : yavaş
Cumulative Layout Shift (CLS) Kümülatif Düzen Kayması: Sayfanın yüklenemsi esnasında meydana gelen hareketliliği ölçer. Aşağıdaki aralıklarda değerlendirilir.
0 – 0.1 sn arası: iyi
0.2 – 0.25 sn arası: orta
0.25 sn ve üzeri : yavaş
Toplam Engelleme Süresi (TBT) Total Blocking Time : Web sitesinin kullanıcı girişlerine verdiği yanıt hızı. Aşağıdaki aralıklarda değerlendirilir.
0 – 200 milisaniye arası: iyi
200 – 600 arası: orta
600 ve üzeri : yavaş
Sayfa Hızının Kullanıcı Deneyimine Etkisi Nedir?
Sayfa hızının kullanıcı deneyimine etkisi oldukça kritiktir, temel seo göstergelerinin arasında da önemli olarak yer alan bu metrik, hem dönüşümleri doğrudan etkiler hem de online itibarınızı.
Markanın mevcut ve potansiyel müşterilerine ulaşmasının önündeki en önemli engellerden bir tanesi kullanıcıyı bekletmek. Web sitesine erişmeye çalışırken, form doldurup iletip gitmesini beklerken ya da herhangi farklı bir şekilde. Nasıl ve neden olduğu önemli değil zaten kullanıcılar da bununla değil yaşadıkları olumsuz deneyimle ilgileniyorlar.Bu nedenle kullanıcıları bekletmemek için site hızının maksimum düzeyde olması gerekiyor.
Aynı zamanda temel seo metriklerinden biri olan site hızı, web sitelerinin arama motorlarındaki sıralama faktörlerini de doğrudan etkiliyor. Yapılan birçok araştırma kullanıcıların geç yüklenen sayfalar nedeniyle beklemek istemediklerini ve farklı alternatifler aradıklarını gösteriyor.
Sayfa Yüklenme Hızını Artıran Faktörler Nelerdir?
Sayfa yüklenme hızını artıran birçok faktör var. Hosting firması ve sunucu kalitesi, kullanılan alt yapı, görsellerin optimizasyonu, web sayfasının tasarımında kullanılan teknik alt yapılar bunlardan sadece birkaçı. Örneğin web sitenizin mobil uyumlu olması, mümkünse AMP teknolojisi kullanılarak hazırlanmış olması,
Web Sayfasının Yüklenme Hızını Düşürmek İçin Neler Yapılmalıdır?
Öncelikle Pagespeed Insıghts üzerinden bir analiz yapmalı ve çıkan yönergelere göre sitenizi optimize etmelisiniz. Kaliteli bir hosting firmasıyla çalışmak, kullanıcı dostu bir cms tercih etmek, sitede kullanılan görsellerin yeni nesil boyutlandırmasını ya da sıkıştırmasını sağlamak temel olarak yapılması gereken işlemlerden.
