Alan Adı Seçimi Yaparken Dikkat Edilmesi Gereken 7 Püf Nokta
İnternetin hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olduğu günümüzde, web sitesi sahipleri ve işletmeler için alan adı seçimi genel olarak dijital varlıklarını tanımlamanın temel adımları arasında yer almaktadır. Uygulanması gereken bu adımı doğru bir şekilde atmak, web sitesinin başarısı için çok büyük öneme sahiptir. Kolay hatırlanabilen, akılda kalan ve doğru seçilmiş bir alan adı ile hedeflerinize daha kolay ulaşabilirsiniz.
Bu içerikte alan adı seçimi sırasında göz önünde bulundurmanız gereken 7 önemli noktayı paylaşacağım.
1. Hedef Kitleyi Net Bir Şekilde Belirleyin
Web sitesinin hedef kitle ve amaçlarını net bir şekilde belirlemelisiniz. Alan adınız, ziyaretçilerin ne tür bir içerik veya hizmet beklediğini anlatmalıdır. Özellikle, web sitesinin hangi sektörde faaliyet göstereceğini ve kimleri hedefleyeceğini dikkate almalısınız. Bu adım yalnızca alan adı seçiminde değil web sayfası ile ilgili diğer seçimlerde de çok fazla işinize yarayacak bir bölümdür. Tasarımdan içerikle ilgili konulara kadar karar verirken ilk düşünülmesi gereken hedef kitle tespiti olmalıdır.
2. Anahtar Kelimeleri Kullanmaya Özen Gösterin
Alan adı seçimi, arama motoru optimizasyonu (SEO) açısından büyük bir rol oynar. Anahtar kelimeleri alan adınıza dahil etmek, web sitenizin belirli arama sorgularında daha üst sıralarda çıkmasına, sektör ya da işinizle ilgiliyse de kolay hatırlanmasına yardımcı olabilir. Bu noktada aşırıya kaçmamalı ve anahtar kelimeleri doğal bir şekilde kullanmalısınız. Aksi takdirde bu durum sizlere yarardan çok zarar sağlayabilir. Örneğin sırf anahtar kelime içeiryor diye çok uzun kelime dizileri tercih etmek hatırlanmayı zorlaştırabilir, bazı teknik sorunlara da sebep olabilir.
3. Kısa ve Akılda Kalan Bir Alan Adı Tercih Edin
Kullanıcıların web sitenizi kolayca hatırlayabilmesi için kısa ve öz bir alan adı seçmelisiniz. Uzun ve karmaşık alan adları genel olarak potansiyel ziyaretçilerin web sitenizi ziyaret etme isteğini azaltabilir. Bunun yanı sıra özellikle rakam ve tire gibi özel karakterlerden mümkünse kaçınmalısınız. Bu karakterleri içeren web siteler genel olarak kullanıcılar tarafından tercih edilmemektedir. Bundan dolayı çok sadece ve anlaşılır bir alan adı seçmeye özen gösterin.
4. Marka İmajını Yansıtmaya Özen Gösterin
Alan adınız, işletmenizin veya web sitenizin marka kimliğini yansıtmalıdır. Web sitesi ile marka arasında bir tutarlılık olmalıdır. Yapacağınız bu işlem genel olarak müşterilerin sitenize geldiklerinde markanızı tanımalarına yardımcı olacaktır.
5. Telif Hakkı ve İhlal Kontrolü Sağlayın
Alan adı seçerken, başkasının telif hakkına sahip olduğu veya benzer bir adı kullandığından emin olmalısınız. Marka tescili yapılmış olan, telif hakları başka kişilerin elinde bulunan domainleri almaktan keçinmalısınız. Başka birinin telif hakkını ihlal etmek, yasal sorunlara neden olabilir ve web sitenizin kapatılmasına yol açabilir. Bu nedenle alan adı kayıt sürecinde bu konuya özel önem vermelisiniz. Farklı uzantılarda olan aynı alan adını tescilletmek de benzer problemleri uzun vadede sizin yaşamanıızn önüne geçebilir.
6. Coğrafi Hedefleri Dikkate Alın
Eğer işletmenizin coğrafi bir odak noktası var ise coğrafi bir alan adı tercih etmek önemlidir. Buradaki kastım alan adının içinde şehir vs. belirtmek olabilir. Özellikle yerel bir hizmet veya ürün sunuyorsanız mutlaka coğrafi bir alan adı, hedef kitlenizi daha iyi çekebilir. Bundan dolayı bir bölgeye hizmet eden alan adı alacaksanız bu maddeye özellikle dikkat etmeniz gerekmektedir. Ya da tam tersi olarak bir iletişim de planlanabilir. Örneğin Antalya’da tarımsal üretim yaptığınızı ve ürünlerinizi her yere kargoladığınızı düşünün. Tarım için önemli bir lokasyon olan Antalya’dan sipariş vermek kullanıcılar için daha cezbedici olabilir. Burada alan adınızda ve markanızın adında bu avantajı kullanabilirsiniz.
7. Uzun Vadeli Düşünün
Alan adı seçerken kısa vadeli hedeflerin ötesine bakmalısınız. İşletmenizin büyüme potansiyelini düşünerek, alan adınızın uzun vadeli bir yatırım olup olmadığını değerlendirmelisiniz. Gelecekte işletmenizin odak noktası değişebilir. Durumun bu şekilde olmasından dolayı ileride de kullanabileceğiniz geniş bir alana hitap eden ve esnek bir alan adı seçmek değerlendirilebilir. Eğer niş bir işle uğraşmıyor ve işletmenizi ya da markanızı farklı bir isimle devam ettirmek istemiyorsanız bu noktada öngörüde bulunmanız faydalı olabilir.