Dijital Pazarlama

UTM Kodu Nedir? Neden ve Nasıl Kullanılır?

Utm Kodu Nedir? Urchin Tracking Module kelime dizisinin kısaltması olarak kullanılan Utm kodu dijital pazarlama profesyonellerinin özellikle kampanya yönetirken sıklıkla başvurduğu bir araçtır.  Utm kodu online pazarlama kampanyalarında 5 parametre ile yönetilen kampanyanın ölçümlenmesine olanak tanıyan bir link yapısıdır. Yani özet olarak linkinizin arama motorunda yapılan aramada hangi şekilde hangi kampanyadan tıklama aldığını gösteren link yapısına Utm kodu denilmektedir.

Urchin Software Corporation web analiz çözümleri sunan bir yazılım şirketi ve bu şirket tarafından ortaya konulan Utm kod parçacıkları 2005 yılından bu yana bu bağlantıların Google Analytics üzerinden takip edilmeisne olanak tanıyor. Yazının devamında Utm Kodu Nedir? ve Utm Kodu Ne İşe Yarar? sorularının cevaplarını bulabilirsiniz.

Utm Kodu Ne İşe Yarar?

Utm kodu temelde web sitenize arama motorlarından kampanyalarınız aracılığıyla gelen ziyaretçileri analiz etmenizi ve gruplamanızı sağlıyor. Kampanya linkinize dahil ettiğiniz çeşitli parametrelerle linkinizi özelleştirmeniz ve projelerinize yön vermeniz böylelikle daha kolay oluyor. Kanal gruplamaları, içerik gruplamaları, web sitesinde oluşan trafiğin niteliği ve yaptığınız yatırımın geri dönüşü gibi ölçümlemeleri utm aracılığıyla analiz edebilirsiniz.

Elde ettiğiniz bu verilerle hedef kitlenizi daha iyi tanıyabilir ve daha odaklı dijital kampanyalar kurgulayabilirsiniz.

Utm Oluşturmakta Kullanılan Parametreler Nelerdir?

Utm kodu oluşturulurken temelde 7 farklı parametre kullanılmaktadır. Bu parametrelerden 4 tanesi zorunlu iken 3 tanesi isteğe bağlı olarak kullanılabilir. Kampanya kurgunuza göre kalan 3 paremetreyi kullanabilirsiniz.

Website URL: Web siteniizn linkini eklediğiniz alandır. Girilmesi zorunludur.

Campaign Name: Kampanyanızın adıdır. Zorunludur.

Campaign Medium: kampanyanız için kullandığınız araç ifade edilir. Email, Link ya da banner gibi parametreler tanımlayabilirsiniz. Zorunludur.

Campaign Source: Kampanyanın kaynağıdır. Facebook, Google ya da Newsletter gibi parametreler ekleyebilirsiniz. Zorunludur.

Campaign Content: Kampanyanın içeirğini tanımlayan parametredir. İçerik odaklı kampanyalarda, call to action odaklı kampanyarda AB testi yapmak için kullanabilirsiniz. Böylelikle hangi kelimenin performansının daha iyi olduğunu görebilirsiniz. Zorunlu değildir.

Campaign Term: Genellikle ücret ödenen kelimeler için yani reklma kampanyalarındaki anahtar kelimeler için kullanılıyor. Ürün ya da kategori adı yazarak kullanılması tavsiye edilir.

Campaign ID: Kampanyanızı ayrıştırmak için yazabileceğiniz bir alandır. Kampanya kodu olarak düşünebilirsiniz. Zorunlu değildir.

UTM Kodu Nasıl Oluşturulur?

Utm kodu oluşturmak oldukça kolay. Birden fazla da kaynak sağlayıcı var.

İlk olarak aşağıdaki linkten açılan formdan gerekli parametreleri doldurarak utm kodunuzu oluşturabilirsiniz.

https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/

Bu alandan oluşturduğunuz utm kodunu Google Adwords panelinden oluşturduğunuz reklamlarda kullanabilirsiniz.

Facebook ve Instagram kanallarında reklam oluştururken Meta Business panel üzerinden de Utm tanımlaması yapabilirsiniz.

Utm Kodu Nasıl Takip Edilir?

Utm kodunun trafiğini Google Analytics panelinden takip edebilirsiniz.

Universal Analytics’te panele girdiğinizde Edinme > Tüm Trafik > Kaynak/Aracı sekmesinden izleyerek oluşturduğunuz utm kampanyalarını takip edebilirsiniz.

Google Analytics 4’te ise Raporlar > Edinme > Trafik Edinme > Filtre: Oturum Kaynağı/Aracısı sayfasından takip edebilirsiniz.

Utm Kodu Kullanmak Kampanyalarda Neden Önemlidir?

Sosyal medya reklamlarında özellikle Facebook ve Instagram kanallarında yapılan reklam çalışmalarında ya da Arama Motoru reklamlarındaki kampanyalarda linklerinizi utm ile oluşturursanız kampanyanızın verimini daha etkin olaka ölçümleyebilirsiniz.

Google Analytics tarafında hedef dönüşümler tanımlamak utm kodu aracılığla yaptığınız takiplerin daha efektif sonuçlanmasını destekler.

Utm kodu kullanarak 2 farklı kampanyanın testini yapabilir ve sonuçları ölçümleyerek hangisi daha verimli görebilirsiniz.

Ne kadar iyi kurgulanmış bir kampanyanız olursa olsun ölçümleme ve analiz sürecini iyi takip etmezseniz kampanyanızın başarısından asla emin olamazsınız. Bunun için de online kampanyalarda en iyi ölçümleme ve trafik analiz yöntemlerinden birisi olan Utm kullanmanız gerekli.

Web sitenize gelen nitelikli trafiği artırmak için trafik kaynağınızı analiz etmeniz gerekir. Bu analiz doğrultusunda ürettiğiniz içerikler nitelikli tarfiğinizi besleyecek ve sürdürülebilir olmasını sağlayacaktır.

Utm kodu kampanya sürecini iyi kavramanıza ve kampanyanın performansını maksimuma çıkarmada yol göstericidir.

Dijital pazarlama konularıyla bağlantılı olarak aşağıdaki yazılar da ilginizi çekebilir.

Persona Nedir, Pazarlama Çalışmalarında Neden Persona Yaratılmalıdır?

ROI Nedir? Nasıl Hesaplanır?

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir