Dijital Pazarlama

Yeni Başlayanlar İçin Dijital Pazarlama Terimleri

Yeni Başlayanlar İçin Dijital Pazarlama Terimleri

A/B Split Test

İki farklı değişkenin performansını ölçmek amacıyla yapılan test süreçlerine verilen addır. Genellikle kampanya dönemlerinde ya da yeni lanse edilecek herhangi bir ürün-hizmete yönelik kullanıcı deneyimini araştıran bir yöntem olarak kullanılır. Rekabetin daha keskin olduğu dijital dünyada, iki veya daha fazla değişkenin kullanıcılar nezdindeki tercihini test etmekte sıklıkla başvurulur. Davranış odaklı pazarlama faaliyetlerine karar verirken web sayfalarının ön yüzünde geçici değişiklikler yapılarak kurgulanır.

Ad Flight

Kampanyanın aktif olacağı süreyi ifade eder.

 

Ad Space

Reklam alanı anlamına gelir. 

 

Adsense

Google tarafından kullanıcılara ücretsiz olarak sunulan bir reklam platformudur. Site sahibi kişiler Adsense reklam yayın ağına kayıt olarak web sayfalarında reklam gösterebilir ve buradan gelir elde edebilir. 

 

Afilliate Marketing

Komisyon karşılığı gelir elde etme modeline dayalı olan ve Türkçe karşılığı satış ortaklığı olan pazarlama türüdür. E ticaret platformlarının sıklıkla başvurduğu bir pazarlama modelidir.

 

AI – Artificial Intelligence

Yapay Zeka teriminin İngilizce karşılığıdır. 

 

AMP – Accelerated Mobile Pages

Hızlandırılmış Mobil Sayfalar anlamına gelen bir mobil teknolojidir. Google tarafından Mobile First felsefesiyle ortaya çıkan ve 2015 yılından bu yana kullanılan AMP, mobil cihazlarda sayfaların daha hızlı bir şekilde yüklenmesini sağlayan ve daha iyi kullanıcı deneyimi sunan bir kodlama yöntemi olarak fayda sağlamaktadır.

 

Anahtar Kelime

SEO çalışmalarında odaklanılan, kullanıcıları markaya ya da ilgili ürün- hizmete götüren kelime veya kelime dizisidir. 

 

Analytics

Google tarafından tamamen ücretsiz olarak sunulan, web sitelerinin performansını analiz etmeye olanak tanıyan ve detaylı veriler sunan ölçümleme aracıdır.

 

API – Application Programming Interface

Uygulama Programlama Arayüzü olarak tanımlayabileceğimiz iki farklı yazılım bileşeninin birbiriyle konuşmasına olanak tanıyan arayüzlere verilen addır.

 

AR – Augmented Reality

Artırılmış Gerçeklik olarak Türkçeye çevirebileceğimiz ve mobil cihazlar ile dijital dünyayı entegre eden teknolojiye  verilen addır. Bu teknoloji ile sanal nesneler gerçek görüntülerle üst üste bindirilerek bir simülasyon yaratılmış olur.

 

B2B

Business to Buiness, İşletmeden işletmeye, kurumsal pazarlama.

 

B2C

Business to Customer, İşletmeden tüketiciye pazarlama

 

Bandwidth

Bant genişliği ya da veri aktarım hızı gibi ifadelerle tanımlayabiliriz. 

 

Barter

Anlam olarak takas yöntemini ifade etmektedir. Pazarlamada genellikle ürün karşılığı tanıtım yapılması anlamında kullanılmaktadır. Bütçe olmaksızın takas usulü yapılan işler barter yöntemiyle yapılmaktadır.

 

Behavioral Targeting

Davranış Odaklı Hedefleme olarak ifade edilebilir. Dijital projelerde kullanıcıların  davranışlarını analiz ederek müşteri segmenti yaratmak ve bu segmentlere özel kampanya çıkmak oldukça işlevseldir. Örneğin web sitenize gelen kullanıcıları ziyaret ettikleri sayfalara göre segmente edip onlara özel kampanya kurguları çıkabilirsiniz. 

 

Bookmarks

Yer İşareti demektir. Tarayıcılarda bulunan ve daha sonra ziyaret etmek istediğiniz siteleri

eklediğimiz ayraç.

 

Bounce Rate – Hemen Çıkma Oranı

Kullanıcıların ziyaret ettikleri web sitesinde tek bir sayfayı ziyaret edip siteden çıkmalarına bounce rate denir. Tek sayfalık oturumların toplam oturumlara bölünmesiyle hesaplanır ve yüzde olarak ifade edilir. Etkileşim sağlanmayan oturum yüzdesi demektir. Tam tersi ifadesi etkileşim oranıdır. 

 

Breadcrumb

Türkçeye çevirince ekmek kırıntısı gibi bir anlam ifade etse de biz sayfa yolu ya da sayfa işaretleri yolu gibi terimler kullanmayı tercih ediyoruz. Sitede ziyaret edilen sayfaların hiyerarşik olarak görüntüleyebilmesidir. Hem Google tarafından site yapısının analiz edilmesi kolaylaşır hem de kullanıcı deneyimi iyileşir. 

 

C2C – Customer to Customer

Tüketiciden tüketiciye doğru yapılan pazarlama yöntemi. 

 

C2G – Customer to Goverment

Tüketiciden devlete doğru yapılan pazarlama yöntemi.

 

CAC – Customer Acquisition Cost

Müşteri edinme maliyeti. Özellikle e ticaret özelinde lead yaratma ve müşteri edinmek amacıyla yapılan tüm faaliyetlerin getirdiği katlanmak zorunda olunan maliyete denir. 

 

Cache Memory

Önbellek demektir. Daha önce yüklediğiniz web sayfalarının içerikleri kısa süreli olarak önbellekte tutulur. Bu sayede bu sayfayı tekrar ziyaret ettiğinizde sayfa yüklenme hızı daha hızlı olacaktır.

 

Captcha

Carnegie Mellon School of Computer Science tarafından geliştirilen insan ile bilgisayar davranışlarını ayırt etmeye yarayan bir test projesidir. Genelde web sitelerinde doğrulama amaçlı kullanılmaktadır

 

Click Fraud

Tıklama sahtekarlığı anlamına gelen bir dolandırıcılık yöntemidir. Özellikle Google Adwords tarafında tıklama başı maliyetle verilen reklamlarda sıklıkla yaşanan bir sahtekarlık türüdür. İnsana ihtiyaç duymaksızın otomatik sistemler kullanılarak da yapılabilmektedir.

 

CMS – Content Management System

İçerik yönetim sistemidir. Dijital olarak içerik üretirken ya da yayınlarken kullanılan paneller içerik yönetim sistemini oluşturur. Bu paneller sayaesinde kodlarla uğraşmadan içerik yönetimi yapılabilir. En çok bilinen içerik yönetim sistemlerinden bir tanesi  WordPress’dir.

 

Contextual Advertising

Bağlamsal Reklamcılık ya da İçeriğe Dayalı Reklamcılık. Kullanıcıların dijital dünyadaki ayak izlerinden yola çıkarak hedefleme yapan firmalar bu yöntemle ilgili web sayfalarında reklam gösterimi yapabilirler.  Google Adsense en yaygın bağlamsal reklamcılık aracıdır.

 

Conversion 

Dönüşüm demektir. Gerçekleştirilen ya da tamamlanan her bir hedef dönüşüm olarak tanımlanır. Satın alma, form doldurma, sayfada belli bir süre geçirme gibi dönüşüm hedefleri tanımlanabilir.

 

Cookies

Çerez demektir. Çerezler aslında web sitelerini ziyaret eden kullanıcıların internet siteleri tarafından tarayıcılar vasıtasıyla bilgisayarlarına bırakılan bilgi dosyalarıdır. Çerezler sayesinde kullanıcı hedef kitlesi segmente edilebilir ve web push gibi iletişim çalışmaları , reklam çalışmaları ya da kişiselleştirme çalışmaları yapılabilir. 

 

CPA – Cost Per Action

Eylem Başı Maliyet. 

 

CPC – Cost Per Click

Tıklama Başı Maliyet

 

CPL – Cost Per Lead

Müşteri Başına Maliyet

 

CPM – Cost Per Mile 

Bin Gösterim Başı Maliyet

 

CPV – Cost Per View

İzleme Başı Maliyet

 

CRM – Customer Relations Management

Müşteri İlişkileri Yönetimi demektir.

 

CRO – Conversion Rate Optimization

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu demektir. Web sitesinde gerçekleşen dönüşümlerin oranını artırmak üzere mobilde ve masaüstünde yapılan optimizasyon çalışmalarını kapsar. 

 

Cross Marketing

Çapraz Pazarlama olarak tanımlanır. Aynı anda birbiriyle bağlantılı iki farklı ürünü pazarlamayı hedefleyen iş modelidir.

 

CSS – Cascading Style Sheets

CSS bir işaretleme dilidir. HTML ile birlikte kullanılarak web sayfasını görsel anlamda şekillendirmenizi sağlayan stil komutlarını barındırır.

 

CTA – Call To Action

Harekete Geçirici Mesaj demektir. Dijital dünyada sıklıkla kullanılır. Keşfet, hemen satın al, başla, sipariş ver gibi örneklenebilir. 

 

CTR – Click Through Rate

Tıklama Oranı demektir. Tıklama sayısının gösterim sayısına bölünmesiyle bulunur. 

 

D2C – Direct to Customer

Doğrudan müşteriye yapılan pazarlama çalışmalarıdır, aracı yoktur.

 

Dead Link

Ölü Link demektir. Kırık ya da bozuk bağlantılar için, artık çalışmayan linkleri ifade etmekte kullanılır.

 

Display Reklam

Görüntülü reklam alanları kullanılarak yapılan reklam çalışmalarıdır. Web siteleri ya da bloglarda yer alan reklam alanlarına yerleştirilen banner ya da benzeri formatlardaki görseller görüntülü reklam ögeleridir. 

 

Domain

Alan adı demektir. 

 

EPC – Earnings Per Click

Tıklama başına ödeme yapılan reklam modeli.

 

EPV – Earnings Per Visitor

Ziyaretçi başına ödeme yapılan reklam modeli.

 

Etkileşim Oranı

Etkileşim elde edilen oturumların oranıdır. Tam ters ifades hemen çıkma oranıdır. 

 

FTP

Dosya transfer protokolüdür. İki bilgisayar arasındaki dosya transferini sağlayan yola denir. 

 

G2B – Goverment to Business

Devletten işletmelere doğru yapılan pazarlama iş modelidir.

 

G2C – Goverment to Consumer

Devletten tüketiciye doğru sunulan hizmetleri ifade eder. 

 

G2G – Goverment to Goverment

Devlet kurumları arasında gerçekleşen iş modelidir. 

 

GTM

Google Tag Manager’ın kısaltmasıdır. 

 

Hard Bounce

E mail marketing terimlerinden bir tanesidir. E posta adresinin geçersiz olduğunu ifade eder. 

 

Soft Bounce

E mail marketing terimlerinden bir tanesidir. E posta adresinin geçerli olduğunu fakat sunucu tarafından reddedildiğini ifade eder. 

 

Hosting

İnternet sitesini oluşturan tüm yapının barıldırıldığı alana hosting denir. 

 

HTML

HyperText Markup Language ifadesinin kısaltması olan bir işaretleme dilidir. İnternet üzerinde web sayfası oluşturmak için kullanılan bir işaretleme dilidir fakat web sayfası oluşturmak için tek başına yeterli değildir. Tarayıcılar tarafından okunup anlamlandırılabilir.

 

Iframe

Bir web sayfasının içine başka bir web sayfasını çağırıp görüntülemeye olanak tanıyan html kodudur. 

 

Impression 

Sosyal medyada ya da diğer dijital platformarda bir içeriğin gösterim sayısını ifade eder. 

 

Inbound Pazarlama 

Potansiyel müşteriniz olabilecek kişileri hedefleyerek, onları kendinize çekmeye çalışacak pazarlama modeline inbound pazarlama denmektedir. Genellikle dijital teknolojiler kullanılarak pazarlama faaliyetleri yapılır. Bir de tam tersi olan outbound pazarlama terimi ile karşılaşmış olabilirsiniz. Outbound pazarlamada daha kitlesel bir iletişim yapılmaktadır. 

 

Kapalı Döngü Pazarlama

Markanızın pazarlama operasyonlarını, uçtan uca birbirine bağlayarak hiçbir şekilde boşluk bırakmadan bu süreçleri tamamlamayı ifade etmektedir. Bu sistemde kullanılan crm verileri oldukça kritik öneme sahiptir, veri odaklı bir pazarlama yöntemidir. 

 

KPI – Key Performance Indıcators

Türkçesi Anahtar Performans Göstergesi olan KPI, Kişisel ya da kurumsal hedefleri tespit ederek performans ölçümlerinin yapılması için kullanılan bir terimdir. Ulaşılmak ya da ölçümlenmek istenen hedef gibi de kısaca özetleyebiliriz. 

 

Landing Page

Hedef sayfa, karşılama sayfası ya da açılış sayfası olarak bilinen kampanyalara özel olarak hazırlanan bir sayfadır. Söz konusu hedef ya da amaçlara yönelik olarak kendi içinde call to action yönlendirmeleri bulunur ve amaç ziyaretçileri potansiyel müşteriden müşteriye çevirmektir. 

 

LBS – Location Based Services

Konum hedefleme yöntemiyle yapılan pazarlama çalışmalarında kullanılan servislere denir. Kampanyalar için belli bir lokasyon hedefleyerek o konumda bulunan potansiyel müşterilerinize ya da mevcut müşterilerinize özel iletişimler yapabilirsiniz. SMS, E-posta ve push bildirimleri sıklıkla bu yöntemle kullanılır. 

 

Mikrosite

Genellikle herhangi bir ürün ya da hizmeti tanıtmaya yönelik hazırlanan, limitli amaçlar için hazırlanmış az sayfalı web site yapılarına denir. Amaç itibariyle kampanya web sitesi olarak da tanımlamak mümkündür.

 

Multichannel Pazarlama

Herhangi bir pazarlama faaliyetinin birbiri ile entegrasyonu olmayan farklı kanallar aracılığıyla iletişiminin yapılmasıdır. Burada her kanala farklı bir bakış açısı ile yaklaşarak stratejinize yön verebilirsiniz. 

 

Omnichannel Pazarlama

Herhangi bir pazarlama faaliyetinin birbiri ile entegre olan farklı birçok  kanal aracılığıyla iletişiminin yapılmasıdır. Burada multichannel pazarlamaya göre daha bütünsel bir bakış açısı vardır. Omnichannel pazarlama ile multichannel pazarlama arasındaki fark tamamen kanal yönetimi ile ilgilidir. 

 

Open Source

Açık kaynak kod demektir. Bu tarz yazılımların kodları şifresizdir, herkes tarafından ulaşılabilir ve geliştirilebilir konumdadır. 

 

Outbound Pazarlama

Genellikle kitle iletişim araçlarını kullanarak yapılan ve mesajların müşterilere doğrudan gönderilerek yapıldığı pazarlama türüdür. İnbound pazarlamaya göre daha geleneksel yöntemleri içerir. 

 

Overlay

Web sitesinin en üst kısmına yerleştirilmiş reklam türü.

 

Page Views

Sayfa görüntüleme sayısı. 

 

PPC

Pay Per Click –  tıklama başı ödeme olarak çevrilen ücretli reklamcılık terimi.

 

Remarketing

Yeniden pazarlama. Daha önce bir şekilde markayla temasa geçmiş kullanıcıları farklı platformlar üzerinde yakalayarak kullanıcının ilgilendiği ürünle ilgili yeniden reklam göstererek yapılan dijital pazarlama çalışması.

 

Rich Media

Zenginleştirilmiş Medya olarak çevrilen kullanıcıları etkileşimde bulunmaya teşvik eden çeşitli efektlerle zenginleştirilmiş reklamcılık terimi. 

 

ROAS – Return on Advertising Spend 

Reklam Harcaması Getirisi olarak çevrilebilir. 

(Reklam Geliri / Reklam Maliyeti) x 100 formülüyle hesaplanır. 

 

ROI – Return on Invesment 

Yatırımın Geri Dönüşü ya da Yatırım Getirisi olarak bilinen sayısal değerdir. Kar(Gelir-Maliyet) / Maliyet x 100 formülü kullanılarak hesaplanır.

 

RSS – Really Simple Syndication

Belirli bir web sitesine eklenen yeni içeriklerin abone olan kullanıcılara bildirilmesini sağlayan web yayın aracıdır. 

 

RTM – Real Time Marketing

Gerçek Zamanlı Pazarlama – Gündemde yer alan konuları takip ederek pazarlama faaliyetlerine dahil etme. Özellikle sosyal medyada örneklere sıkça rastlamak mümkündür. 

 

SEM – Search Engine Marketing – Arama Motoru Reklamcılığı. 

 

SEO – Search Engine Optimisation – Arama Motoru Optimizasyonu

 

SERP – Search Engine Ranking Page – Arama motoru sonuç sayfası

 

UGC – CGS  Consumer/User Generated Content

Gerçek kullanıcılar tarafından gönüllü olarak üretilen içeriklere verilen addır. Kullanıcı tarafından geliştiren içerik olarak tanımlanabilir. 

 

UI- User Interface

Kullanıcı arayüzü demektir. Web sitesi kullanıcılarının ziyaret ettikleri sayfada uzun süre kalmaları ve rahatça dolaşabilmeleri, aradıklarını kolayca bulabilmeleri amacıyla geliştirilen yöntemler ya da tasarım uygulamalarıdır.

 

UX – User Experience

Kullanıcı deneyimi demektir. Web sayfası kullanıcıların ziyaret ettikleri sayfadan iyi ya da olumlu bir deneyimle ayrılmalarını amaçlayan yöntemler ya da tasarım uygulamalarıdır.  

 

VR – Virtual Reality 

Sanal Gerçeklk demektir. Gerçek dünya ile sanal dünyanın birleştiği yerde yaratılan bir deneyimdir.

 

WOMM – Word of Mouth Marketing

Ağızdan ağıza pazarlama. Bir yerde deneyim pazarlaması olarak açıklayabiliriz. Kullanıcıların ya da müşterilerin edindikleri deneyimi çevrelerine aktararak destek oldukları pazarlama sürecidir. Temelde öneride bulunma stratejisi ile ilerler. Bazı kaynaklarda kulaktan kulağa pazarlama olarak da geçer.

Yeni Başlayanlar için Seo Terimleri

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir