Yeni Başlayanlar İçin Dijital Pazarlama Terimleri
A/B Split Test
İki farklı değişkenin performansını ölçmek amacıyla yapılan test süreçlerine verilen addır. Genellikle kampanya dönemlerinde ya da yeni lanse edilecek herhangi bir ürün-hizmete yönelik kullanıcı deneyimini araştıran bir yöntem olarak kullanılır. Rekabetin daha keskin olduğu dijital dünyada, iki veya daha fazla değişkenin kullanıcılar nezdindeki tercihini test etmekte sıklıkla başvurulur. Davranış odaklı pazarlama faaliyetlerine karar verirken web sayfalarının ön yüzünde geçici değişiklikler yapılarak kurgulanır.
Ad Flight
Kampanyanın aktif olacağı süreyi ifade eder.
Ad Space
Reklam alanı anlamına gelir.
Adsense
Google tarafından kullanıcılara ücretsiz olarak sunulan bir reklam platformudur. Site sahibi kişiler Adsense reklam yayın ağına kayıt olarak web sayfalarında reklam gösterebilir ve buradan gelir elde edebilir.
Afilliate Marketing
Komisyon karşılığı gelir elde etme modeline dayalı olan ve Türkçe karşılığı satış ortaklığı olan pazarlama türüdür. E ticaret platformlarının sıklıkla başvurduğu bir pazarlama modelidir.
AI – Artificial Intelligence
Yapay Zeka teriminin İngilizce karşılığıdır.
AMP – Accelerated Mobile Pages
Hızlandırılmış Mobil Sayfalar anlamına gelen bir mobil teknolojidir. Google tarafından Mobile First felsefesiyle ortaya çıkan ve 2015 yılından bu yana kullanılan AMP, mobil cihazlarda sayfaların daha hızlı bir şekilde yüklenmesini sağlayan ve daha iyi kullanıcı deneyimi sunan bir kodlama yöntemi olarak fayda sağlamaktadır.
Anahtar Kelime
SEO çalışmalarında odaklanılan, kullanıcıları markaya ya da ilgili ürün- hizmete götüren kelime veya kelime dizisidir.
Analytics
Google tarafından tamamen ücretsiz olarak sunulan, web sitelerinin performansını analiz etmeye olanak tanıyan ve detaylı veriler sunan ölçümleme aracıdır.
API – Application Programming Interface
Uygulama Programlama Arayüzü olarak tanımlayabileceğimiz iki farklı yazılım bileşeninin birbiriyle konuşmasına olanak tanıyan arayüzlere verilen addır.
AR – Augmented Reality
Artırılmış Gerçeklik olarak Türkçeye çevirebileceğimiz ve mobil cihazlar ile dijital dünyayı entegre eden teknolojiye verilen addır. Bu teknoloji ile sanal nesneler gerçek görüntülerle üst üste bindirilerek bir simülasyon yaratılmış olur.
B2B
Business to Buiness, İşletmeden işletmeye, kurumsal pazarlama.
B2C
Business to Customer, İşletmeden tüketiciye pazarlama
Bandwidth
Bant genişliği ya da veri aktarım hızı gibi ifadelerle tanımlayabiliriz.
Barter
Anlam olarak takas yöntemini ifade etmektedir. Pazarlamada genellikle ürün karşılığı tanıtım yapılması anlamında kullanılmaktadır. Bütçe olmaksızın takas usulü yapılan işler barter yöntemiyle yapılmaktadır.
Behavioral Targeting
Davranış Odaklı Hedefleme olarak ifade edilebilir. Dijital projelerde kullanıcıların davranışlarını analiz ederek müşteri segmenti yaratmak ve bu segmentlere özel kampanya çıkmak oldukça işlevseldir. Örneğin web sitenize gelen kullanıcıları ziyaret ettikleri sayfalara göre segmente edip onlara özel kampanya kurguları çıkabilirsiniz.
Bookmarks
Yer İşareti demektir. Tarayıcılarda bulunan ve daha sonra ziyaret etmek istediğiniz siteleri
eklediğimiz ayraç.
Bounce Rate – Hemen Çıkma Oranı
Kullanıcıların ziyaret ettikleri web sitesinde tek bir sayfayı ziyaret edip siteden çıkmalarına bounce rate denir. Tek sayfalık oturumların toplam oturumlara bölünmesiyle hesaplanır ve yüzde olarak ifade edilir. Etkileşim sağlanmayan oturum yüzdesi demektir. Tam tersi ifadesi etkileşim oranıdır.
Breadcrumb
Türkçeye çevirince ekmek kırıntısı gibi bir anlam ifade etse de biz sayfa yolu ya da sayfa işaretleri yolu gibi terimler kullanmayı tercih ediyoruz. Sitede ziyaret edilen sayfaların hiyerarşik olarak görüntüleyebilmesidir. Hem Google tarafından site yapısının analiz edilmesi kolaylaşır hem de kullanıcı deneyimi iyileşir.
C2C – Customer to Customer
Tüketiciden tüketiciye doğru yapılan pazarlama yöntemi.
C2G – Customer to Goverment
Tüketiciden devlete doğru yapılan pazarlama yöntemi.
CAC – Customer Acquisition Cost
Müşteri edinme maliyeti. Özellikle e ticaret özelinde lead yaratma ve müşteri edinmek amacıyla yapılan tüm faaliyetlerin getirdiği katlanmak zorunda olunan maliyete denir.
Cache Memory
Önbellek demektir. Daha önce yüklediğiniz web sayfalarının içerikleri kısa süreli olarak önbellekte tutulur. Bu sayede bu sayfayı tekrar ziyaret ettiğinizde sayfa yüklenme hızı daha hızlı olacaktır.
Captcha
Carnegie Mellon School of Computer Science tarafından geliştirilen insan ile bilgisayar davranışlarını ayırt etmeye yarayan bir test projesidir. Genelde web sitelerinde doğrulama amaçlı kullanılmaktadır.
Click Fraud
Tıklama sahtekarlığı anlamına gelen bir dolandırıcılık yöntemidir. Özellikle Google Adwords tarafında tıklama başı maliyetle verilen reklamlarda sıklıkla yaşanan bir sahtekarlık türüdür. İnsana ihtiyaç duymaksızın otomatik sistemler kullanılarak da yapılabilmektedir.
CMS – Content Management System
İçerik yönetim sistemidir. Dijital olarak içerik üretirken ya da yayınlarken kullanılan paneller içerik yönetim sistemini oluşturur. Bu paneller sayaesinde kodlarla uğraşmadan içerik yönetimi yapılabilir. En çok bilinen içerik yönetim sistemlerinden bir tanesi WordPress’dir.
Contextual Advertising
Bağlamsal Reklamcılık ya da İçeriğe Dayalı Reklamcılık. Kullanıcıların dijital dünyadaki ayak izlerinden yola çıkarak hedefleme yapan firmalar bu yöntemle ilgili web sayfalarında reklam gösterimi yapabilirler. Google Adsense en yaygın bağlamsal reklamcılık aracıdır.
Conversion
Dönüşüm demektir. Gerçekleştirilen ya da tamamlanan her bir hedef dönüşüm olarak tanımlanır. Satın alma, form doldurma, sayfada belli bir süre geçirme gibi dönüşüm hedefleri tanımlanabilir.
Cookies
Çerez demektir. Çerezler aslında web sitelerini ziyaret eden kullanıcıların internet siteleri tarafından tarayıcılar vasıtasıyla bilgisayarlarına bırakılan bilgi dosyalarıdır. Çerezler sayesinde kullanıcı hedef kitlesi segmente edilebilir ve web push gibi iletişim çalışmaları , reklam çalışmaları ya da kişiselleştirme çalışmaları yapılabilir.
CPA – Cost Per Action
Eylem Başı Maliyet.
CPC – Cost Per Click
Tıklama Başı Maliyet
CPL – Cost Per Lead
Müşteri Başına Maliyet
CPM – Cost Per Mile
Bin Gösterim Başı Maliyet
CPV – Cost Per View
İzleme Başı Maliyet
CRM – Customer Relations Management
Müşteri İlişkileri Yönetimi demektir.
CRO – Conversion Rate Optimization
Dönüşüm Oranı Optimizasyonu demektir. Web sitesinde gerçekleşen dönüşümlerin oranını artırmak üzere mobilde ve masaüstünde yapılan optimizasyon çalışmalarını kapsar.
Cross Marketing
Çapraz Pazarlama olarak tanımlanır. Aynı anda birbiriyle bağlantılı iki farklı ürünü pazarlamayı hedefleyen iş modelidir.
CSS – Cascading Style Sheets
CSS bir işaretleme dilidir. HTML ile birlikte kullanılarak web sayfasını görsel anlamda şekillendirmenizi sağlayan stil komutlarını barındırır.
CTA – Call To Action
Harekete Geçirici Mesaj demektir. Dijital dünyada sıklıkla kullanılır. Keşfet, hemen satın al, başla, sipariş ver gibi örneklenebilir.
CTR – Click Through Rate
Tıklama Oranı demektir. Tıklama sayısının gösterim sayısına bölünmesiyle bulunur.
D2C – Direct to Customer
Doğrudan müşteriye yapılan pazarlama çalışmalarıdır, aracı yoktur.
Dead Link
Ölü Link demektir. Kırık ya da bozuk bağlantılar için, artık çalışmayan linkleri ifade etmekte kullanılır.
Display Reklam
Görüntülü reklam alanları kullanılarak yapılan reklam çalışmalarıdır. Web siteleri ya da bloglarda yer alan reklam alanlarına yerleştirilen banner ya da benzeri formatlardaki görseller görüntülü reklam ögeleridir.
Domain
Alan adı demektir.
EPC – Earnings Per Click
Tıklama başına ödeme yapılan reklam modeli.
EPV – Earnings Per Visitor
Ziyaretçi başına ödeme yapılan reklam modeli.
Etkileşim Oranı
Etkileşim elde edilen oturumların oranıdır. Tam ters ifades hemen çıkma oranıdır.
FTP
Dosya transfer protokolüdür. İki bilgisayar arasındaki dosya transferini sağlayan yola denir.
G2B – Goverment to Business
Devletten işletmelere doğru yapılan pazarlama iş modelidir.
G2C – Goverment to Consumer
Devletten tüketiciye doğru sunulan hizmetleri ifade eder.
G2G – Goverment to Goverment
Devlet kurumları arasında gerçekleşen iş modelidir.
GTM
Google Tag Manager’ın kısaltmasıdır.
Hard Bounce
E mail marketing terimlerinden bir tanesidir. E posta adresinin geçersiz olduğunu ifade eder.
Soft Bounce
E mail marketing terimlerinden bir tanesidir. E posta adresinin geçerli olduğunu fakat sunucu tarafından reddedildiğini ifade eder.
Hosting
İnternet sitesini oluşturan tüm yapının barıldırıldığı alana hosting denir.
HTML
HyperText Markup Language ifadesinin kısaltması olan bir işaretleme dilidir. İnternet üzerinde web sayfası oluşturmak için kullanılan bir işaretleme dilidir fakat web sayfası oluşturmak için tek başına yeterli değildir. Tarayıcılar tarafından okunup anlamlandırılabilir.
Iframe
Bir web sayfasının içine başka bir web sayfasını çağırıp görüntülemeye olanak tanıyan html kodudur.
Impression
Sosyal medyada ya da diğer dijital platformarda bir içeriğin gösterim sayısını ifade eder.
Inbound Pazarlama
Potansiyel müşteriniz olabilecek kişileri hedefleyerek, onları kendinize çekmeye çalışacak pazarlama modeline inbound pazarlama denmektedir. Genellikle dijital teknolojiler kullanılarak pazarlama faaliyetleri yapılır. Bir de tam tersi olan outbound pazarlama terimi ile karşılaşmış olabilirsiniz. Outbound pazarlamada daha kitlesel bir iletişim yapılmaktadır.
Kapalı Döngü Pazarlama
Markanızın pazarlama operasyonlarını, uçtan uca birbirine bağlayarak hiçbir şekilde boşluk bırakmadan bu süreçleri tamamlamayı ifade etmektedir. Bu sistemde kullanılan crm verileri oldukça kritik öneme sahiptir, veri odaklı bir pazarlama yöntemidir.
KPI – Key Performance Indıcators
Türkçesi Anahtar Performans Göstergesi olan KPI, Kişisel ya da kurumsal hedefleri tespit ederek performans ölçümlerinin yapılması için kullanılan bir terimdir. Ulaşılmak ya da ölçümlenmek istenen hedef gibi de kısaca özetleyebiliriz.
Landing Page
Hedef sayfa, karşılama sayfası ya da açılış sayfası olarak bilinen kampanyalara özel olarak hazırlanan bir sayfadır. Söz konusu hedef ya da amaçlara yönelik olarak kendi içinde call to action yönlendirmeleri bulunur ve amaç ziyaretçileri potansiyel müşteriden müşteriye çevirmektir.
LBS – Location Based Services
Konum hedefleme yöntemiyle yapılan pazarlama çalışmalarında kullanılan servislere denir. Kampanyalar için belli bir lokasyon hedefleyerek o konumda bulunan potansiyel müşterilerinize ya da mevcut müşterilerinize özel iletişimler yapabilirsiniz. SMS, E-posta ve push bildirimleri sıklıkla bu yöntemle kullanılır.
Mikrosite
Genellikle herhangi bir ürün ya da hizmeti tanıtmaya yönelik hazırlanan, limitli amaçlar için hazırlanmış az sayfalı web site yapılarına denir. Amaç itibariyle kampanya web sitesi olarak da tanımlamak mümkündür.
Multichannel Pazarlama
Herhangi bir pazarlama faaliyetinin birbiri ile entegrasyonu olmayan farklı kanallar aracılığıyla iletişiminin yapılmasıdır. Burada her kanala farklı bir bakış açısı ile yaklaşarak stratejinize yön verebilirsiniz.
Omnichannel Pazarlama
Herhangi bir pazarlama faaliyetinin birbiri ile entegre olan farklı birçok kanal aracılığıyla iletişiminin yapılmasıdır. Burada multichannel pazarlamaya göre daha bütünsel bir bakış açısı vardır. Omnichannel pazarlama ile multichannel pazarlama arasındaki fark tamamen kanal yönetimi ile ilgilidir.
Open Source
Açık kaynak kod demektir. Bu tarz yazılımların kodları şifresizdir, herkes tarafından ulaşılabilir ve geliştirilebilir konumdadır.
Outbound Pazarlama
Genellikle kitle iletişim araçlarını kullanarak yapılan ve mesajların müşterilere doğrudan gönderilerek yapıldığı pazarlama türüdür. İnbound pazarlamaya göre daha geleneksel yöntemleri içerir.
Overlay
Web sitesinin en üst kısmına yerleştirilmiş reklam türü.
Page Views
Sayfa görüntüleme sayısı.
PPC
Pay Per Click – tıklama başı ödeme olarak çevrilen ücretli reklamcılık terimi.
Remarketing
Yeniden pazarlama. Daha önce bir şekilde markayla temasa geçmiş kullanıcıları farklı platformlar üzerinde yakalayarak kullanıcının ilgilendiği ürünle ilgili yeniden reklam göstererek yapılan dijital pazarlama çalışması.
Rich Media
Zenginleştirilmiş Medya olarak çevrilen kullanıcıları etkileşimde bulunmaya teşvik eden çeşitli efektlerle zenginleştirilmiş reklamcılık terimi.
ROAS – Return on Advertising Spend
Reklam Harcaması Getirisi olarak çevrilebilir.
(Reklam Geliri / Reklam Maliyeti) x 100 formülüyle hesaplanır.
ROI – Return on Invesment
Yatırımın Geri Dönüşü ya da Yatırım Getirisi olarak bilinen sayısal değerdir. Kar(Gelir-Maliyet) / Maliyet x 100 formülü kullanılarak hesaplanır.
RSS – Really Simple Syndication
Belirli bir web sitesine eklenen yeni içeriklerin abone olan kullanıcılara bildirilmesini sağlayan web yayın aracıdır.
RTM – Real Time Marketing
Gerçek Zamanlı Pazarlama – Gündemde yer alan konuları takip ederek pazarlama faaliyetlerine dahil etme. Özellikle sosyal medyada örneklere sıkça rastlamak mümkündür.
SEM – Search Engine Marketing – Arama Motoru Reklamcılığı.
SEO – Search Engine Optimisation – Arama Motoru Optimizasyonu
SERP – Search Engine Ranking Page – Arama motoru sonuç sayfası
UGC – CGS Consumer/User Generated Content
Gerçek kullanıcılar tarafından gönüllü olarak üretilen içeriklere verilen addır. Kullanıcı tarafından geliştiren içerik olarak tanımlanabilir.
UI- User Interface
Kullanıcı arayüzü demektir. Web sitesi kullanıcılarının ziyaret ettikleri sayfada uzun süre kalmaları ve rahatça dolaşabilmeleri, aradıklarını kolayca bulabilmeleri amacıyla geliştirilen yöntemler ya da tasarım uygulamalarıdır.
UX – User Experience
Kullanıcı deneyimi demektir. Web sayfası kullanıcıların ziyaret ettikleri sayfadan iyi ya da olumlu bir deneyimle ayrılmalarını amaçlayan yöntemler ya da tasarım uygulamalarıdır.
VR – Virtual Reality
Sanal Gerçeklk demektir. Gerçek dünya ile sanal dünyanın birleştiği yerde yaratılan bir deneyimdir.
WOMM – Word of Mouth Marketing
Ağızdan ağıza pazarlama. Bir yerde deneyim pazarlaması olarak açıklayabiliriz. Kullanıcıların ya da müşterilerin edindikleri deneyimi çevrelerine aktararak destek oldukları pazarlama sürecidir. Temelde öneride bulunma stratejisi ile ilerler. Bazı kaynaklarda kulaktan kulağa pazarlama olarak da geçer.